Co to jest buyer persona?
Buyer Persona to po prostu fikcyjna reprezentacja Twojego idealnego klienta oparta na informacjach biograficznych i demograficznych, kryteriach psychologicznych, motywacjach i celach. Persona nie jest reprezentacją pojedynczego klienta, ponieważ oczywiście cechy klienta lub osoby są unikalne. Persona jest reprezentacją Twojego idealnego klienta jako całości, którego kompletny profil tworzysz łącznie z jego sytuacją zawodową, celami, życzeniami, marzeniami itd.
Jest to fikcyjna postać, która podsumowuje główne cechy idealnego klienta. Metoda ta pozwala na stworzenie wspólnej wizji typowego użytkownika produktu lub usługi: jego celów, oczekiwań, wyzwań, przeszkód, itp.
Jaka jest różnica między klientami docelowymi a buyer personas?
Przede wszystkim zacznijmy od kilku ciekawych statystyk:
– 93% zakupów zaczyna się od wyszukiwania w wyszukiwarkach;
– 80% decydentów korporacyjnych woli czerpać informacje z artykułów niż z reklam;
– 74% nabywców B2B przeprowadza ponad połowę swoich badań w sieci, zanim jeszcze skontaktuje się z firmą.
Upraszczając, można powiedzieć, że buyer persona to segmentacja grupy docelowej.
Powyższe statystyki jasno pokazują, że wraz z rozwojem technologii cyfrowej, zachowania zakupowe klientów B2B i B2C uległy radykalnej zmianie. W obliczu tych zmian stare techniki sprzedaży nie są już tak skuteczne jak kiedyś.
Stworzenie buyer personas pozwoli Ci na to, abyś mógł:
– zaproponować oferty dostosowane do potrzeb Twoich klientów;
– opracować skuteczną strategię marketingową;
– zoptymalizować swoje działania komunikacyjne;
– łatwiej dotrzeć i przekonać do swoich celów.